Thursday, February 5, 2015

Daftar nama

Hari ni 5 Feb 2015, abah pergi ke JPN Simpang Renggam untuk daftarkan nama saya. Sebenarnya, nama saya ni dah confirm masa dalam perut ummi lagi. Ada dua perkataan nama saya, Syakir Afif. Yang Afif tu memang dah ada sejak ummi mengandungkan kak Iffah (2010) lagi. Masa tu, cadangannya kalau dapat baby boy, namakan Afif. Kalau girl, Iffah. Maknanya sama iaitu Yang Bermaruah / Menjaga Kehormatannya.

Syakir pula bermaksud yang Bersyukur / berterima kasih. Nama ni kira last minute juga. Syakir ni sempena kes Scan tak nampak tangan tu. Kami semua bersyukur sangat-sangat atas kurniaan Allah yang Maha Besar atas kesempurnaan saya lahir ke dunia ini. Alhamdulillah Segala Puji BagiNya.


Cadangannya, sebelum huruf A pada Afif tu nak letak tanda '. Biar orang baca betul sebutannya kalau ikut Arab iaitu sebutan ain bukan alif. Tapi, sayangnya JPN dah ubah peraturan tu dan sebarang tanda tak dibenarkan diletakkan dalam nama. Maknanya, hanya huruf sahaja lah. So, harap2 orang panggil saya dengan betul je la supaya makna nama saya tu tak berubah.

شاكر عفيف

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...